Followers

Hargai Apa Yang Kita Miliki :)

14 June 2014

Bila kita bandingkan hidup kita dengan orang yang lebih susah, insyaAllah kita akan rasa grateful dengan apa yang kita ada hari ni.

Kadang-kadang kita tanya  kenapa kita takde rumah banglo? Tapi cuba kita bandingkan diri dengan orang lain yang tidur bawah jambatan. Mungkin kita tanya kenapa Allah tak bagi kita kereta mewah? Tapi cuba kita lihat orang lain yang hanya mampu berbasikal.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Tu kata kunci dia.

Mungkin Allah bagi kesenangan/kekayaan dekat orang lain, sebagai bentuk ujian untuk orang itu. Setiap manusia tak sama bentuk ujian dia. Mungkin, Allah tahu kalau kita diberi kekayaan melimpah, kita mungkin akan kufur nikmat. Allah bagi apa yang kita ada hari ni, sebab Allah tahu itu yang paaalinggg terbaik untuk kita :)



Lagipun apa je yang milik kita. Takde yang milik kita. Semuanya milik Allah. Kalau Allah nak tarik balik nikmat tu, Kunfayakun je. Sekelip mata. Selalu selalu selalulah berdoa pada Allah supaya Dia tak tarik balik nikmat yang kita peroleh hari ni.

Kalau kita dilimpahi kesenangan harta, besyukurlah dengan membantu orang lain.
Kalau kita diberi kesihatan yang baik, bersyukurlah dengan menjaga ibadah dengan sempurna.
Kalau kita dikurniakan kepandaian, bersyukurlah dengan menyebarkan ilmu pengetahuan.
Kalau kita diberi ketampanan/kecantikan, bersyukurlah dengan jaga maruah diri  sebaik-baiknya.
Dan jangan lupa juga, nikmat terbesar dalam hidup yang patut paling kita hargai dan jaga elok elok adalah nikmat ISLAM ;)

p/s: Jaga diri, jaga iman ye. Doa selalu :)



2 comments:

Arol Mubin said...

Betul tue! Bila kita asyik banding diri kita dengan orang yang lebih senang, kita takkan pernah rasa cukup dan bersyukur. Jadi, tengok orang yang lebih susah. Walau susah macam mana pun kita, sebenarnya ada orang yang lebih susah. :)

Nikmat & Kehidupan said...

Yup... Kalau asyik nak compare hidup kita dengan kesenangan orang lain, sampai bila pun kita tak akan rasa puas. Sky doesn't have limits...Hehe.Cuma jadikan itu sebagai motivasi untuk kita membawa diri kita ke satu peringkat yg lebih bagus. :)